روف‌گاردن یا بام سبز، یک فضای سبز بر روی پشت بام ساختمان است که اغلب با گیاهان زینتی، گرین وال و درختچه‌های مصنوعی مزین شده است. روف‌گاردن‌ها برای تنوع زیستی و ایجاد محیطی سبز در شهرها استفاده می‌شوند. برای دوام و زیبایی بیشتر روف گاردن می توانید از المان هایی نظیر گرین وال مصنوعی و یا درخت مصنوعی نیز بهره بگیرید.

روف‌گاردن‌ها از نظر انواع، طراحی و ساختار متنوع هستند. به طور کلی، موارد زیر برای ساخت یک روف‌گاردن نیاز است:

  • انتخاب مناسب ترین سطح پشت بام
    تهیه و نصب سیستم‌های آبیاری و دفع آب
  • انتخاب آلاچیق چوبی مناسب
  • انتخاب گیاهان مناسب و فلاور باکس چوبی برای آن برای شرایط محیطی بام (مانند نور، حرارت و آب)
  • انتخاب مناسب ترین سازه و برنامه‌ریزی آن برای حمایت از گیاهان و ایجاد فضایی جذاب
  • رعایت مسائل ایمنی، احتیاط در قبال حرکت و حمل بارها و نیز رعایت استانداردهای ساخت و ساز مرتبط با روف‌گاردن‌ها

امروزه، روف‌گاردن‌ها در بسیاری از شهرها به عنوان یک راهکار سبز، ترافیک، هوای پلوتونیومی و باران زاییده و به دلیل مزایای اکولوژیکی، اجتماعی و آرامش‌بخش برای افراد، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

روف گاردن - بام سبز
روف گاردن - بام سبز
روف گاردن - بام سبز

مزایای ساخت روف گاردن

البته، روف‌گاردن‌ها بسیاری از مزایای اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی دارند. در زیر به برخی از مزایای روف‌گاردن‌ها اشاره می گردد:

بهبود کیفیت هوا

روف‌گاردن‌ها می‌توانند هوای پر آلایش شهر را تصفیه کنند، زیرا گیاهان دی‌اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن را آزاد می‌کنند. همچنین، گیاهان در این فضا می‌توانند ترکیبات شیمیایی مضر موجود در هوا را هم برطرف کنند،

کاهش در مصرف انرژی

ساخت روف‌گاردن‌ها می‌تواند کمک کند تا در مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان صرفه‌جویی شود. این اتفاق به دلیل این است که گیاهان می‌توانند از تابش خورشید استفاده کنند و بدین ترتیب بخشی از انرژی را که برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی لازم است، جایگزین کنند.

کاهش خطر سیلاب

یکی دیگر از مزایای روف‌گاردن‌ها کاهش بارش‌های شدید است. در صورتی که روف‌گاردن‌ها بستری متخلخل داشته باشند، می‌توانند از باران جمع شده و جلوی خطر سیلاب در شهرها را بگیرند.

تعادل بین آب و هوا

روف‌گاردن‌ها با افزایش سطح سبز، می‌توانند تعادل بین آب و هوا را بهبود بخشند. آنها می‌توانند تعداد جفت‌وجور حیوانات و گیاهانی که از تغییرات محیطی تحت تاثیر قرار می‌گیرند را محوطه سبز بر روی روف گاردن، می‌تواند به افزایش خلاقیت و روحیه خلاقیتی افراد کمک کند.

مراحل ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن به شرایط و محیط موجود بر روی ساختمان و نیز سلیقه و سلایق شخص مرتبط با آن ساختمان بستگی دارد. با این حال، در کل مراحل ساخت روف گاردن به صورت زیر است:

بررسی شرایط فضایی و فنی

قبل از هر چیزی، باید شرایط موجود بر روی ساختمان و محیط اطراف آن بررسی شود. میزان باربری، سازه و قدرت تحمل ساختمان برای تحمل وزن خاک، گیاهان، سیستم آبیاری و سایر تجهیزات، بررسی می‌شوند.

طراحی و برنامه ریزی

برای ساخت روف گاردن، باید طرح و برنامه ریزی اولیه را انجام داد. در این مرحله، نوع گیاهان، مساحت و ابعاد روف گاردن، سیستم آبیاری و روش دکوراسیون روف گاردن بررسی و انتخاب می‌شوند.

نصب سیستم آبیاری

پس از برنامه ریزی، سیستم آبیاری برای روف گاردن نصب می‌شود. این شامل خطوط آبیاری و سیستم های تامین آب از بالا و پایین می‌شود.

ساخت سازه

در این مرحله، باید بستری را برای روی کاشت گل و گیاهان روی روف گاردن ایجاد کرد. برای این کار می توان از تایل ترموود، بتن، سیمان و غیره استفاده کرد.ساخت سازه

کاشت گل و گیاه

در این مرحله، باید بستری را برای روی کاشت گل و گیاهان روی روف گاردن ایجاد کرد. البته برای دوام بیشتر می توان از درخت مصنوعی نیز بهره گرفت.

روف گاردن - بام سبز
روف گاردن - بام سبز
روف گاردن - بام سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.